2 kwietnia - Światowy Dzień Autyzmu zaświeć się na niebiesko Poniższy link przedstawia historię dziewczynki. Zachęcamy do obejrzenia.
Gdzie szukać pomocy?
W przypadku podejrzenia autyzmu lub całościowych zaburzeń rozwojowych należy jak najszybciej udać się do ośrodka zajmującego się diagnozą. Informacje o takich miejscach można znaleźć między innymi na stronach: Jakie mogą być wczesne objawy autyzmu? (poniższy link przekierowuje na stronę do filmu) https://www.youtube.com/watch?v=5cpDqW18LaI
Z uwagi na to, że czas oczekiwania na diagnozę może być dość długi, dobrze jest się przygotować i wykluczyć inne problemy zdrowotne u dziecka (laryngolog, badanie słuchu, okulista, alergolog itp.). W oczekiwaniu na diagnozę, należy spisać sobie niepokojące objawy w rozwoju i zachowaniu dziecka, ułatwi to podawanie konkretnych przykładów w trakcie procesu diagnostycznego. Warto wykonać nagrania z różnych sytuacji, które pokazywałyby mocne i słabe strony w funkcjonowaniu dziecka.
Warto odnieść się do literatury: E. Pisula; Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia.; wyd. Harmonia; rok 2014; Hilde De Clercq; Autyzm od wewnątrz. Poradnik; wyd. Fraszka Edukacyjna; rok 2019; E. Niezgoda; Autyzm w pigułce. Przyczyny, diagnoza, terapia, leczenie.; wyd. Fraszka Edukacyjna; roku 2017; M. Golding, J. Stacey; Moje dziecko ma autyzm. Opowieści matek.; wyd. UJ; rok 2019. V. M. Boone; Wychowując dziecko z autyzmem.; wyd. UJ; rok 2020; K. Williams, J. Roberts; Zrozumieć autyzm. Przewodnik dla rodziców.; wyd. Harmonia; rok 2019.
Opracowała: Ewa Duchnowska Lecz depresję!
CZYM JEST DEPRESJA? Depresja jest chorobą, tak samo jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Może dotknąć każdego. Jest to podstępna i zdradliwa choroba. Potrafi zakraść się do życia młodego człowieka niezauważona i stopniowo kawałek po kawałku odebrać radość z codziennego życia, nauki, kontaktów z przyjaciółmi Depresją nie jest przemęczenie po wielu dniach ciężkiej i intensywnej nauki lub przemijającym stresie egzaminacyjnym, nie jest też brak zainteresowania danym przedmiotem w szkole lub utrata chęci do uprawiania jednego sportu na rzecz innej aktywności. Depresja to ciągłe poczucie smutku, pesymistyczne myśli dotyczące przyszłości, brak energii, obojętność, spadek poczucia własnej wartości, trudności w skupieniu myśli. Oczywiście w życiu każdego człowieka pojawiają się czasem takie stany, Depresja jednak jest stanem o wiele bardziej niebezpiecznym. Jest Leczenie depresji dostępnymi współcześnie metodami jest z reguły skuteczne – u większości pacjentów dochodzi do ustąpienia objawów. Rodzaj i przebieg leczenia zależy między innymi od nasilenia objawów oraz ich rodzaju. Nowoczesne leki przeciwdepresyjne są skuteczne oraz bezpieczne, nie uzależniają.
KIEDY UMÓWIĆ SIĘ DO LEKARZA- SPECJALISTY? Najczęstsze objawy, które wymagają leczenia psychiatrycznego:
Jeśli zaobserwowaliście u siebie powyższe objawy skontaktujcie się
KTO TO JEST? Psychiatra
Psycholog
Psychoterapeuta
Do kogo zwrócić się w pierwszej kolejności? Odpowiedź może wydać się przewrotna, ale jeśli wybierzemy dobrego specjalistę, to nie ma większego znaczenia, czy w pierwszej kolejności wybierzemy się do psychiatry, psychoterapeuty, czy psychologa. Każdy z tych specjalistów jest kompetentny by ocenić, jaki rodzaj pomocy będzie najbardziej optymalny. Często psychoterapeuta zaleci konsultację z psychiatrą i vice versa. Wybierając zespół specjalistów współpracujących ze sobą, można liczyć na to, że opieka będzie kompleksowa i całościowa.
Depresja jest chorobą wyleczalną. W trudnym czasie pandemii COVID – 19, kiedy szczególnie potrzebujemy wsparcia psychologicznego, zanim dostaniemy się do specjalisty, warto zapoznać się z serią internetowych podcastów, dostępnych na kanale YouTube – Akademia NFZ lub zadzwonić:
Opracowano na podstawie stron internetowych: https://akademia.nfz.gov.pl/depresja-w-czasach-pandemii https://pro-psyche.pl/depresja-mlodziezy-terapia-depresji
Joanna Rakowska pedagog, terapeuta Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Łomży realizuje zajęcia „SZKOŁA DLA DOBRYCH RODZICÓW” Zajęcia skierowane są przede wszystkim:
Zarówno kłopoty z koncentracją uwagi jak i problemy z impulsywnością i nadruchliwością często są mylone z celowym, niepożądanym („niegrzecznym, złym") zachowaniem dziecka. Dlatego też jednym z podstawowych zasad pracy z dzieckiem z ADHD jest przekonanie rodziców, że objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej nie są winą dziecka, jego rodziców czy nauczycieli. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej wymaga pomocy w tych sferach życia, które są zaburzone przez kłopoty z koncentracją, nadruchliwość czy nadmierną impulsywność. Może jednak osiągać te same cele, co jego rówieśnicy, ale przy większym nakładzie pracy swojej i ważnych dorosłych (rodziców i nauczycieli), tzn. „okularów na ADHD”. Objawy ADHD trwają latami. Nie można żadnymi terapeutycznymi metodami doprowadzić do ich całkowitego ustąpienia, a jedynie do lepszego funkcjonowania dziecka pomimo ich obecności. Dlatego też tak ważna jest z jednej strony farmakoterapia (u dzieci z ciężkim nasileniem zespołu nadpobudliwości), jak i wieloletnie prowadzenie poszczególnych metod wsparcia, mających na celu nie spowodowanie zniknięcia objawów, ale nie dopuszczenie do powstania powikłań. W trakcie warsztatów rodzice uczą się w odmienny, skuteczny sposób postępować ze swoimi dziećmi. Zastępują sposób wychowania polegający na wymuszaniu zachowań, uczeniem zachowań prospołecznych. Rodzice mają za zadania wprowadzać w domu metody, których nauczyli się na sesji. Uczą się skupiać na zachowaniach pożądanych, zamiast na niepożądanych oraz stosowania konkretnych technik behawioralnych.
Cele zajęć to:
Tematy poruszane w czasie warsztatów:
Warsztaty oparte są na autorskim programie „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej lub z zachowaniami opozycyjno – buntowniczymi" opracowanym przez zespół Wolańczyk, Kołakowski, Skotnicka, Pisula, stosowanym od 1998 roku. Wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymają komplet materiałów szkoleniowych i zalecenia do pracy w domu. Materiały objęte są prawami autorskimi – zgoda na powielanie jedynie jako materiały wykorzystywane w trakcie „Warsztatów dla Dobrych Rodziców” – Kołakowski, Jerzak, Pisula, Grzechowiak 2009, 2010.
Cykl obejmuje 14 -17 spotkania 2-godzinnych w małej grupie (do 10 osób), realizowanych w godzina popołudniowo - wieczornych na terenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Łomży ul. Polna 16
Zgłoszenia chętnych przyjmujemy: - w sekretariacie poradni osobiście 7:30-15:30 - telefonicznie 86-2150318 oraz - mailowo: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. lub Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
ZAJĘCIA PROWADZI PSYCHOLOG – MAGDALENA PĘKALAK-PAWŁOWICZ. Kampania społeczno-edukacyjna „Nastoletnia depresja” - „Nie pozwól dziecku wylogować się z życia”
Trwa 15. edycja ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji. Realizowana jest ona pod hasłem „Nastoletnia depresja. Życie w trybie online/offline – nie pozwól dziecku wylogować się z życia”. W ramach kampanii zostanie przeprowadzony cykl bezpłatnych szkoleń on-line dla nauczycieli oraz dzień otwarty dla rodziców z wykładami ekspertów i bezpłatnymi konsultacjami on-line z lekarzem psychiatrą. Honorowy patronat nad cyklem szkoleń dla nauczycieli objął Minister Edukacji i Nauki.
![]()
15. edycja kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji15. edycja kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji jest realizowana pod hasłem „Nastoletnia depresja. Życie w trybie online/offline – nie pozwól dziecku wylogować się z życia”. Celem przedsięwzięcia jest uwrażliwienie dorosłych na problem depresji wśród nastolatków. Uczestnicy kampanii dowiedzą się m.in.: jak rozpoznać chorobę u dziecka, jak z nim rozmawiać i wspierać w chorobie oraz gdzie szukać pomocy. Ważnym aspektem akcji jest przedstawienie wpływu pandemii na zdrowie psychiczne nastolatków. Warto podkreślić, że 15. edycja kampanii została przygotowana w odpowiedzi na bieżące problemy, które wynikają m.in. z konieczności pozostawania w domu czy ograniczenia kontaktów rówieśniczych. Szkolenia dla nauczycieli pt. „Nastoletnia depresja”W ramach akcji do kwietnia br. zostanie zorganizowany cykl szkoleń dla nauczycieli dotyczący depresji wśród młodzieży. Szkolenia są bezpłatne, a dzięki formule on-line będą mogli wziąć w nich udział nauczyciele, pedagodzy i psychologowie z całej Polski. Uczestnicy spotkań otrzymają gotowe narzędzia do samodzielnego przeprowadzenia lekcji na temat depresji. Zdobędą też wiedzę, która uwrażliwi ich na objawy depresji wśród nastolatków. W każdym szkoleniu może wziąć udział 1000 uczestników. Cykl szkoleń dla nauczycieli pt. „Nastoletnia depresja” został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Wsparcie w walce z depresjąForum Przeciw Depresji zachęca także do skorzystania z bezpłatnego wsparcia telefonicznego. Od 22 do 26 lutego br. w godz. 17:00-19:00 będzie działał Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji. Pod numerem 22 594 91 00 pomocy udzieli lekarz psychiatra. Podczas rozmowy specjalista może pomóc choremu na depresję lub osobom, które podejrzewają depresję u kogoś bliskiego, w rozpoznaniu i nazwaniu problemu, a także szukaniu oparcia w najbliższym otoczeniu. Problem depresji wśród dzieci i młodzieżyDepresja coraz częściej dotyka dzieci i młodzież. To poważna choroba, a nie przejaw złego zachowania czy buntu. Przyczyny depresji u dzieci i młodzieży wynikają m.in. z trudności w nauce, są związane z brakiem akceptacji przez grupę rówieśniczą czy agresją w internecie. Zachowania depresyjne potęguje także obecna sytuacja – konieczność pozostawania w domu i ograniczenie kontaktów rówieśniczych. Pierwsze symptomy depresji mogą być mylone z młodzieńczym buntem, a przez to są często bagatelizowane przez nastolatków, jak również ich otoczenie. Dlatego zarówno rodzicie, jak i nauczyciele, będący najbliżej uczniów, powinni być szczególnie wrażliwi na zmiany w zachowaniu młodych ludzi. ![]() |